A BBE cég a California-i Huntington Beach-en található már 1985 óta készít a professzionális zenészek számára hangzásjavító megoldásokat. A leghíresebb termék sorozatuk a BBE Sonic Maximizer amely az angol szakzsargonban envelope distortion – burkológörbe torzulás - jelenségre jelentett megoldást. A gyakorlatban ez úgy jön létre, hogy például lepengetünk egy hangot a gitáron és két dolog fog meg szólalni, egyrészt a hang amit lepengettünk illetve a hang felharmonikus frekvenciái. Ez a jelenség adja meg a hangszerünk zenei hangját. Az envelope distortion a hangszóró műve lesz, ugyanis a magasabb frekvenciák fázis csúszással szólalnak meg rajta, emiatt a hallgató füléhez később érnek, mint a mély frekvenciák. Így a hang(zás) veszít az érthetőségéből. Ennek a problémának a megoldásával senki sem foglalkozott, így a BBE Sound volt az a cég, aki megtalálta a megoldást rá, a Sonic Maximizer technológiát. Ennek az a lényege, hogy a mély frekvenciákat lassítja, hogy a magasak utolérhessék A Sonic Maximizer termékek rack formátumúak voltak egészen 2005-ig mikor megjelent a Sonic Stomp azaz a pedál változat.
A BBE Sonic Stomp főbb tulajdonságai:
-True Bypass kapcsoló
-Jel zaj arány 94 és 104dB között a potméterek állásától függően
-Bemeneti Impedancia : 1MOhm
-Kimeneti Impedancia: 1KOhm
-Lo Contour +12dB @ 50Hz
-Process +12dB @ 10kHz
-9 voltos elemmel 50 órán keresztül használható
-Boss jelegű adapterrel üzemeltethető
-szexi kék led, ami nappal is jól látható
A dobozolás kibontása után azt hittem már nem érhet belepetés, de szokás szerint ért, hiszen nem csak adaptert hanem elemet is csomagoltak a pedálhoz, remélem más gyártók is követni fogják ezt a példát.
A pedál kezelése rendkívül egyszerű, az alábbi dolgok találhatóak meg rajta:
Lo Contour: Ezzel szabályozhatjuk a mennyiségét a fázis korrigált basszus frekvenciáknak
Process: Ezzel pedig a fázis korrekció nagyságát állíthatjuk be.
A pedálok elhelyezésének van egy sorrendje, amely általában mindig jó(gondolok itt olyanra, hogy először kompresszor, majd torzító, modulációs effektek és reverbek, delay-ek) így felmerült az a kérdés, hogy hova érdemes helyezni a pedált a láncban. A kézikönyvben azt javasolták, hogy a lehető leghátra érdemes rakni, azaz utolsó effektként bekötni az erősítő elé, illetve ha az erősítőn található effekt loop, akkor pedig oda.
Ami tetszett:
Sikerült a pedált mindenféle gitárral(Gibson SG és ES 135, Fender Stratocaster és Telecaster) és erősítővel(Marshall JCM-2000, Fender Deluxe Reverb, Laney LC-15) kipróbálni, a humbuckeres gitárok nagyon javultak az artikuláltságuk érthetősége terén, míg a single-coil-os gitároknál megjött a magas hangok csilingelése, twangje. A legnagyobb katarzis single-coil-os gitárnál tisztahangon vagy egy kis finom overdrive-nál okozta. Mókából kipróbáltam egy Roland MC-303-al és azon is érezhetni lehetett a hatását.
Ami nem tetszett:
Ha koppra feltekertem akkor egy pici zaj megjelent. Persze elég csak félig-háromnegyedig feltekerni és már ott hozza a figyelemre méltó javulást.
A hangja:
Stratocaster csilingel majd a felénél egy BBE Sonic Stomp is megszólal:
Torzítva, humbuckerrel:
Végülis:
A Sonic Stomp megvétele a legtökéletesebb módja száz dollár vagy euro elköltésére(Klangfarbe-ban is kapható) ráadásul az aktuális cuccunkból kihozzuk a maximálisat. Egy dolgot mondjuk nem értek, miért is van rajta ki-bekapcsoló, hiszen ha egyszer bekapcsoljuk, sosem fogjuk kikapcsolni.
Kép a pedálról:
Kommentek
Nincs még komment.